Miksi kehon stressituntemuksia ei kannata ohittaa?

Miksi-kehon-stressituntemuksia-ei-kannata-ohittaa-3

Jokainen meistä on joskus tuntenut olevansa stressaantunut.

Lyhytkestoinen stressi voi olla ns. positiivista stressiä. Se antaa lisäenergiaa keholle, jolla jaksaa mennä läpi esim. vaikeat neuvottelut. Stressi auttaa suorittamaan, jonka jälkeen seuraa lepojakso ja keho palautuu.

Mikäli stressi jatkuu pitkään, se voi kroonistua ja aiheuttaa monenlaisia psyykkisiä ja fyysisiä oireita. Ihminen voi tuntea olonsa alakuloiseksi, toimintakyky häiriintyy, asioita ei jaksa enää saattaa loppuun, voi tulla unihäiriöitä ja vatsan toiminta ei ole normaali. Joillakin alkaa hiuksia lähtemään päästä.

Pitkään jatkunut stressi vaikuttaa työn tuottavuuteen, kun päätöksentekokyky ja päättelykyky eivät ole enää entisensä ja samassa ajassa ei saa aikaiseksi enää samoin kuin ennen. Keho voi olla sen verran ylikierroksilla, että lepo ei auta eikä riitä palautumiseen. Univaikeudet pahentavat tilannetta työpaikalla ja pinna kiristyy herkemmin.

Monet onnistuvat pitkäänkin siirtämän syrjään stressin tuntemukset. On olo, jossa ”pitäisi” tehdä asialle jotakin, mutta ei saa aikaiseksi ja tuntuu toivottamalta edes yrittää. Saattaa tulla olo, jossa sairasloma olisi tarpeen, mutta pelko töiden kasautumisesta sairasloman aikana siirtää ne ajatukset syrjään.

Mikäli elää äärirajoilla pitkän, voi olla pienikin asia, mistä tulee tunne, että tulee ns. seinä vastaan eikä enää jaksa. Kun siihen pisteeseen tulee, toipuminen ei onnistu enää lyhyellä sairaslomalla. Silloin vaaditaan pitkäkestoista työskentelyä ja niin sisäisten kuin ulkoisten asioiden muutoksia.

Toipuminen on yleensä sitä pidempi, mitä pidempään stressitila on ollut päällä.

 

Miksi kehon viestejä olisi syytä kuunnella?

Meillä on viisas keho, jota olisi hyvä kuunnella. Se kertoo meille viestejä siitä, miten voimme. Kehon viestit voi ohittaa, mutta monesti keho huutaa aikaa myöden kovempaa.

Mikä muuttuisi, jos alkaisit huomioida itseäsi enemmän? Mitä jos asettaisitkin hyvinvointisi etusijalle?

Mitä tämä tarkoittaisi juuri sinulle?

Jos olet stressaantunut, voit tehdä lyhyen mielikuvaharjoituksen.

Sulje silmäsi ja vedä syvään henkeä. Ajattele itsesi vuoden päähän, jos jatkat samalla tahdilla. Miltä kehossasi tuntuu? Miltä elämäsi tuntuu ja näyttää? Entä viiden vuoden päästä?

Entä jos muutat jotain nyt? Entä jos aloitat siitä, että nukut tarpeeksi yöllä, ainakin sen 8 tuntia. Pidät huolta, että syöt hyvin ja sinulla on vapaa-ajalla lepoa. Miten voit vuoden tai viiden vuoden päästä?

Mikä juuri sinulle on tällä hetkellä se kriittisin asia muuttaa, millä olisi selvä vaikutus hyvinvointiisi?

 

Muutosta tapahtuu jo pienilläkin askelilla

Moni ajattelee, että pitäisi tehdä toimenpiteitä stressin vähentämiseksi mutta muutoksen aloittaminen voi tuntua työläältä. Onneksi apua on saatavilla esim. työterveydestä tai vaikkapa valmentajalta, joka auttaa sinua oivaltamaan, mitkä muutokset ovat kriittisiä sinun kohdallasi juuri nyt.

Yllättävän paljon voi helpottaa jo yhdenkin muutoksen tekeminen, vaikkapa, että päättää viettää 2 tuntia viikossa luonnossa kävellen ja pidentää yöunen määrää.

 

Mielenhallintatehtävä

Listaa paperille asiat, jotka koet stressaavina. Tämän jälkeen jaottele asiat kolmeen ryhmään: Asiat, joihin sinä voit vaikuttaa, asiat, joihin voit hieman vaikuttaa, ja ne, joihin et voi vaikuttaa.

Tämän jälkeen kirjoita kaksi asiaa, mitä voit tehdä niille asioille, joihin voit vaikuttaa. Kirjoita myös aikataulu, millä aikavälillä toimit.

Tee samoin asioille, joihin voit hieman vaikuttaa. Viivaa yli asiat, joihin et voi vaikuttaa.

Tällainen yksinkertainen tehtävä voi auttaa mieltä jäsentämään asioita, jolloin stressi voi helpottaa ainakin jonkin verran. On hyvä muistaa, että ei kannata murehtia asioita, joihin emme voi vaikuttaa. Kannattaa keskittyä muuttamaan niitä, joihin voimme vaikuttaa.

On tärkeää myös muistaa olla itselleen armollinen.

Mitä sinä kaipaisit itsellesi juuri nyt?

*Artikkeli julkaistu Helsingin Ekonomien jäsenlehdessä 1/21

 

Kaipaatko tukee kuormittavaan elämäntilanteeseen? 

Hei, olen Emili

Emili-Osara-Valmentaja-Blogi

Olen muutosvalmentaja suurella sydämellä, ja koulutukseltani myös KTM ja fytonomi.

Lähestyn asioita konkreettisesti ja minulla on kyky havainnoida asiakkaan rajoittuneita uskomuksia, jotka estävät eteenpäin menoa solmukohdissa.

Iloinen ja lempeä asenne sekä aina kannustava ilmapiiri luovat hyvät puitteet turvalliseen eteenpäinmenoon.

Minulla on pitkä kokemus hyvin erilaisista toimintaympäristöistä toimimisesta, kuten YK ja ulkoasianministeriön kehitysyhteistyöosasto.

Valmennusta olen tehnyt erityisesti stressinhallinnasta ja kriisitilanteissa luoden konkreettisia askelia kohti parempaa yhdessä asiakkaan kanssa.

Yrittäjänä olen toiminut vuodesta 2009 asti.

Uusimmat artikkelit